Pāriet uz galveno saturu

Romantiskā fizika

Šodien, testējot jaunos interaktīvos materiālus iZvaigzne sērijā, sajūsmas pilna vairākas reizes noklausījos/noskatījos video par atoma kodolu. Iztālēm jau redzu, kā dažs labs neizpratnes pilns savelk uzacis patiesā izbrīnā un nodomā: pustraks sievišķis, ja fizikā var saskatīt kaut ko sajūsmas pilnu. Šodien es kārtējo reizi pārliecinājos, ka patiesībā nav sarežģītu lietu, jo viss ir atkarīgs no tā, kā attiecīgais temats tiek skaidrots. Un šodien man bija patiešām romantiska un ņammīga fizika!


Neliela atkāpe. Līdz pat pamatskolas beigšanai (ak mī un žē, pirms 21 gada!) biju vienlīdz labs eksakto un humanitāro zinātņu pārzinātājs. Toreiz maksimālo "5" saņēmu gan fizikā un ķīmijā, gan angļu valodā un latviešu valodā. Tikai vidusskolā, kad sākās jau "10" sistēma, sapratu, ka man tuvākas ir humanitārās zinātnes. Iespējams, tas notika skolotāju nomaiņas dēļ; iespējams, ka vienkārši kaut kam ir jāpatīk vairāk, jo vienlīdz labs visur var būt tikai ģēnijs. Tas gan nekad nav mazinājis manu apsēstību ar visāda veida nopietno zinātni (ne pseidopastāstiņiem), un tagad ikdienas darbā universitātē apgūtajai fonētikai redzu tikpat mazu (= nemaz) pielietojumu kā pamatskolā apgūtajam Oma likumam vai Pitagora teorēmai. 

Spektrālanalīze, Bjūstera leņķa noteikšana, stehiometriskais koeficients? Brrr, vai ne? Un tad šodien atoma kodols, bet ar patiešām negaidītu tekstu, kas momentā lika pazust nogurumam un atvērties acīm, jo materiālā viela par atoma kodolu tika izstāstīta kā "rozīņu pudiņa" stāsts. Jā, nepārklausījies/nepārskatījies! Vēlāk uzzināju, ka to atoma modeli saucot arī par "plūmju pudiņu". Lūk, tas man ir tik svarīgi - lai es spētu iztēloties, vizualizēt kaut ko abstraktu, neredzamu un netaustāmu, lai katrai parādībai būtu savs stāsts, kas liktu man to iegaumēt un atcerēties mūžīgi! Domāju, ja kaut katrs otrais skolotājs, mācot par atoma uzbūvi, pieminētu kaut ko tik romantisku un kulināri baudāmu kā "rozīņu vai plūmju pudiņu", tad klasē pamostos itin visi, bet skolotājam nebūtu jāplēš mati par to, kāpēc trešdaļa neatceras, kas ir kodols, elektrons vai protons. Tie nav tikai abstrakti jēdzieni, bet kaut kas tāds, kas veido rozīņu pudiņu, ja reiz anglim Tomsonam tā iegribējās teikt.

Mūsdienu skolēni noteikti ir ieguvēji mācību procesā, jo viņiem ir pieejami daudzveidīgāki informācijas  avoti nekā man pirms divām desmitgadēm. Viņiem atliek tikai iegūglēt atslēgvārdus, piemēram, "science experiments", lai aplūkotu kaut ko šādu. Arī skolotājam ir krieni vien vieglāka dzīve, ja vien ir gana liela aizrautība radīt interesi par savu mācāmo priekšmetu, jo tieši pedagogs kā personība ar savu dedzību rada patiku vai nepatiku pret apgūstamo priekšmetu. Tehnoloģijas ir tikai palīgmateriāls, jo galvenais ir cilvēciskais faktors, taču tehnoloģijas un cilvēks var radoši līdzāspastāvēt. Ai, kāds utopisks sapnis man ir: lai aiz katra mācību priekšmeta stāv aizrautīgs skolotājs, kas zina, kā ar karoti ieliet mutē rozīņu pudiņu=atoma modeli pat pēdējā solā sēdošajam par mūžīgo divnieku karali uzskatītajam X. Bet, ja tāda nav, lai skolēni zina, ka bez salad fingers ir vēl citas cool lietas, un fizika arī var būt viena no tām.

Komentāri

  1. Vai, dieniņ, es laikam atpazinu savu tulkojumu :)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. :))) Bet vai tad nav jauki? Izglītojoši un zinātniski vienlaikus.

      Dzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

Divas dienas Igaunijā. Ko redzēt Tallinā un tās apkārtnē?

Priecīgi par pirmajā dienā piedzīvoto, paēduši bagātīgās brokastis, pačammājušies ap šo un to, visbeidzot piektdienas rītā pēc desmitiem rītā esam gatavi tuntuļoties prom no viesnīcas, lai vēl paspētu baudīt Tallinā un tās apkārtnē iecerētās vietas. Solītās siltās un saulainās dienas vietā joprojām veramies pelēkās debesīs, tomēr priecājamies, ka lietus nelīst. Plānots apskatīt Vectallinu, Kadriorgas apkārtni, kā arī Jegalas ūdenskritumu, kas ir lielākais Igaunijā. Iepriekšējā vakarā esam nolēmuši, ka atpakaļ uz Latviju dosimies ar nelielu līkumu, lai redzētu Paidi. Ar šādu plānu metamies jaunās dienas piedzīvojumos.

Rīgai cerīgai. Un kam tad vēl?

Kad aprīļa beigās skolas zēnu koris piedalījās skatē, nodomāju, ka tā ir kaut kāda ikpavasara atrādīšanās skate. Priecīgais Artūrs paziņoja, ka viņi esot ieguvuši 1. vietu (malači visi dziedātāji, bet jo īpaši skolotāja Sanita!), un tad savukārt pēc pāris nedēļām atklājās, ka būs jāpiedalās kaut kādā pasākumā. Protams, ka 5. klases skolēnam ir "pa vienu ausi iekšā - pa otru ausi ārā", kas tas ir par pasākumu, līdz 21. maijā koristu vecāki tika sasaukti uz sapulci, kurā tad tika paziņots, ka šie svētki ir  Rīgas bērnu un jauniešu dziesmu svētki "Mēs - pilsētai ceRīgai" . Man patīk, ka skolēniem ir ārpusstundu nodarbības, patīk, ka viņi var attīstīt savu talantu un ik pa reizei savos panākumos dalīties ar apkārtējiem. Kur gan labāk lai savu dziedātprasmi/dejotprasmi lai parāda, ja ne svētkos? Mēs joprojām dzīvojam ekonomiskās krīzes apstākļos,  taču kāds ierēdnis bija noteicis, ka "svētkiem būt". Man jau pirmajā un vienīgajā sapulcē "nolaidās rokas

Brīvdienas Parīzē I: iemīlēšanās un divi (negaidīti) atklājumi

Kad Latviju pārņēmis pirmais sniega trakums, tad nepielūdzami saproti, ka nu gan ir dedlains , lai tiem draugiem, kas klātienē nav dzirdējuši Parīzes stāstus, tos beidzot piegādātu virtuāli. Tātad stāsts ir par Parīzi rudens brīvlaikā, kad Rīgā jau āvām rudens zābakus un tuntuļojāmies mēteļos, bet Parīzē par spīti lietum un stipram vējam vēl izdevās noķert arī +20 grādus un laisku sauļošanos Tilerī dārzos. Lūgtum, gremdējamies atmiņās par pirmo dienu Parīzē, kas nāca arī ar diviem gana negaidītiem atklājumiem.