Pāriet uz galveno saturu

Par rudeni, kas ir prom došanās laiks

Līdz kaulam asi smeldzīgi, vientulības un mīlestības ilgu plosīti, ikdienu skaudri raksturojoši un slēptākās domas atklājoši - tieši tā dažos vārdos iespējams raksturot Daces Rukšānes grāmatā "Mīlasstāsti" sastaptos varoņus (atkal iepazīti e-grāmatā). Grāmatā, kas līdz ar pirmajiem vārdiem, ne tikai teikumiem, liek trīcēt rokām un sirdij, aizžņaugties balsij un lūgties, lai vēl tikai stundiņu neviens netraucētu un būtu iespēja izdzīvot Rukšānes varoņu dzīves, kas šķiet tik tuvas, tik pazīstamas, tik netveramas, tik... 


Dace Rukšāne "Mīlasstāstos" lasītājam ļauj izdzīvot deviņu stāstu sižetus. Zīmīgi, ka tajos līdzās cilvēkiem vienlīdz nozīmīgu lomu spēlē suņi un putni, kas perfekti iederas attiecīgā sižeta līnijā. Stāstu galvenās varones ir sievietes - skaistas, jaunas, vecas, vientuļas, nogurušas, pamestas, izmisušas, mīlošas -, kuras ļauj ieskatīties savās dzīvēs. Šie ir stāsti par vientulībām un ilgām ne tikai pašām mīlēt, bet arī gūt pretmīlu, stāsti par apņēmīgām dzīves aprēķinātājām, kas mīļākos spēj savilkt kā zirnekļi to dara ar mušām smalki noaustos tīklos istabu kaktos un kas tikpat eleganti prot arī atbrīvoties no vīru mīļākajām. Šie ir stāsti par pāriem, kas iestiguši ikdienas vienmuļībā, noslēgtā klusēšanas zvērestā, nepabeigtā glāstā, aprautā acu skatā un vārdā. Šie ir stāsti par laimi, brīvību, piedošanu un naidu, sevis atrašanu un zaudēšanu, īstenību un dzīvi kā teātri. Dace Rukšāne ik stāstu izstāsta vienā elpas tvērienā bez liekas koķetērijas par savu māksliniecisko visvarenību, un, iespējams, tieši šī iemesla dēļ tie šķiet tik patiesi un tuvi. Savas sajūsmas ilustrēšanai minēšu vien dažus citātus no Rukšānes "Mīlasstāstiem".

Laime ir pārāk sarežģīta, tā klīst, kur pašai patīkas, un mēdz neierasties mājās uz vakariņām. To nesagrābsi aiz astes un neiejozīsi kaklasiksnā. (no stāsta "Suns")

Apkalpotājs iznes saliekamu atpūtas krēslu un piedāvā pavērot zvaigznes. Pavelkos malā, apguļos un blenžu debesīs. Zvaigznes ir perfekti neīstas. Vismaz divreiz lielākas un spožākas nekā Latvijā. Es nespēju atvairīt domu, ka pat tās ir sapucētas par godu tūristiem. Gribas kliegt, bet nespēju atdarīt lūpas. (no stāsta "Franču maukas", tuklāt piebildīšu, ka lasītājs būs pārsteigts, kas patiesībā tiek saukts šajā vārdā)

Visu šo gadu mani neatstāja arvien nomācošāka sajūta, ka piedalos teātrī. Brīžiem labāk, brīžiem draņķīgāk iestudētā, bet teātrī. Centos mierināt sevi ar domu, ka, iespējams, tieši tas ir jaunais īstums – dzīvot, lai izklaidētu citus. Pakļaut ikdienu cilvēku plūsmas apstrādei. (arī no stāsta "Franču maukas")

Mēs tīši izvēlējāmies apmesties nekurienes vidū, visriebīgākajā gadalaikā un darbdienās, lai pamuktu no cilvēkiem. Pavisam. Noguruši no nemitīgā maratona, no obligātajām vīna glāzēm, drebuļiem, mobilā zvaniem līdz diviem naktī un no tā, ka vienīgais, ko mēs pamostoties viens otram varam pastāstīt – ka atkal sapņojām par darbu. (no stāsta "Slow Food")

Vispār ir diezgan ērti dzīvot, pārāk neiedziļinoties, un tā vietā, lai atzītos, ka raudāju spilvenā, pašai sev stāstīt, ka, piemēram, “vakar nograuzu spilvenam stūri, sarijos pīļu spalvas un no šodienas labi peldu un dēju olas”. (no stāsta "Zara Forever")

Nadīna vienmēr ir cerējusi, ka viņu kāds sasauks. Apstādinās, liks atgriezties, paņems pie sevis un atlaidinās sastingušos pirkstus. Rudens ir prom došanās laiks, un viņa iedomājās – nez vai ir kāds putns, kas ceļu uz dienvidiem mēro vienatnē? (no stāsta "Suns", kas lika aizņemties arī šī ieraksta virsrakstu)

Par Daces Rukšānes darbu "Mīlasstāsti" esmu neslēptā sajūsmā kāda gaužām personiska iemesla dēļ, proti, man šīs latviešu rakstnieces stāsti ne tikai valodas bagātības, bet arī sajūtu un raisīto emociju ziņā šķiet līdzvērtīgi amerikāņu rakstnieces Annas Bītijas stāstiem, kurus iemīlēju studiju gados. Smalki un teju vai netverami skumji tie vienmēr ir nozīmējuši literāro baudījumu visprasmīgākajam lasītājam, un nu tieši tādas pašas sajūtas ir radījusi Dace Rukšāne "Mīlasstāstos". Izcili meistarīgi! 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

Divas dienas Igaunijā. Ko redzēt Tallinā un tās apkārtnē?

Priecīgi par pirmajā dienā piedzīvoto, paēduši bagātīgās brokastis, pačammājušies ap šo un to, visbeidzot piektdienas rītā pēc desmitiem rītā esam gatavi tuntuļoties prom no viesnīcas, lai vēl paspētu baudīt Tallinā un tās apkārtnē iecerētās vietas. Solītās siltās un saulainās dienas vietā joprojām veramies pelēkās debesīs, tomēr priecājamies, ka lietus nelīst. Plānots apskatīt Vectallinu, Kadriorgas apkārtni, kā arī Jegalas ūdenskritumu, kas ir lielākais Igaunijā. Iepriekšējā vakarā esam nolēmuši, ka atpakaļ uz Latviju dosimies ar nelielu līkumu, lai redzētu Paidi. Ar šādu plānu metamies jaunās dienas piedzīvojumos.

Un kāpēc TEV ir suns?

Pirms pāris nedēļām kaut kur plašajās instagram ārēs lasīju kādas kinoloģes pārdomas, kas mani uzvilka uz iekšēju dusmu. Stāsts bija par mītiem un patiesību par ikdienu ar suni, par suņa vajadzībām un to, ko mēs iedomājamies esam par suņa vajadzībām. Lai gan noteikti bija nianses, kurām es izklāstā piekritu, tomēr ne pilnībā visam, un visvairāk es nepiekritu apgalvojumam, kas īsumā ir šādi formulējams: mīts ir tas, ka visiem suņiem ir nepieciešamas regulāras divreiz dienā veicamas pastaigas, jo reaktīviem suņiem var būt trokšņi vai citi apstākļi, kas nerada prieku, bet biedējot bailes tikai pastiprina. Ilgi par šo domāju. Es atzīstu, ka suņi ir ļoti dažādi. Ir lieli kā priekšteči vilki un ir mazi kā kniepadatas. Ir rokā paceļami un ir redzēts arī tāds, kuru pie pavadas vilka divi braša paskata vīri. Ir klusi un asti luncinoši un ir Milānas La Scala basi, kuri dzirdami cauri visam ciemam. Visi viņi pastāv vienā laikā un telpā, ar visiem ir jāsadzīvo mums un viņiem pašiem, un to visu...

Es skrienu, tātad esmu

"Es domāju, tātad esmu" (bieži vien teikta arī latīņu valodā "Cogito, ergo sum") ir slavenā franču filozofa Renē Dekarta prātula, kuru dzirdam itin bieži pielietotu dažādās ikdienas situācijās. Iespējams, ka tā ir viena no pasaulē biežāk lietotajām atsaucēm citā kontekstā, piemēram, "Strādāju, tātad esmu", "Guļu, tātad esmu", "Ēdu, tātad esmu", "Dziedu, tātad esmu", tāpēc pārsteigums nebūs, ka arī ievērojamais japāņu rakstnieks Haruki Murakami darbā "Par ko es runāju, runādams par skriešanu"  (lasīju e-grāmatu) ir ierakstījis teikumu: "Es skrienu, tātad esmu". Šis lakoniskais teikums izsaka arī visu grāmatas būtību, tomēr pēc izlasīšanas vēl gribas pakavēties Murakami vēstījuma varā. Uzdrošināšos apgalvot, ka Haruki Murakami lasītāji ir sadalījušies divās daļās: tie, kuri kāri tver katru jaunu šī rakstnieka darbu vai pat pārlasa reiz jau lasīto, un tie, kuri reiz ir kādu darbu lasījuši, bet nav "ielasī...