Pāriet uz galveno saturu

Tiešsaistes mācību materiāli Māconī - sākumskolēnam un vidusskolēnam

Ir dienas, kad ļoti, ļoti gribas parunāties par darbu vairāk nekā 140 rakstzīmēs, un šī ir viena no tādām dienām. Ne reizi vien esmu teikusi, ka esmu lepna būt starp tiem Zvaigzne ABC darbiniekiem, kas vieni no pirmajiem atstājam savu digitālo pēdu visas Latvijas izglītības sistēmā, kā arī popularizējam e-grāmatas kā alternatīvo lasīšanas formātu. Lai gan gads nav noslēdzies, domāju, ka ir iemesls padalīties ar kārtējo mazo uzvaru izglītības tehnoloģiju lauciņā, kas šogad notiek, pateicoties tiešsaistes mācību materiālu vietnei Māconis.


Es ļoti ceru, ka Latvijas izglītības iestādes, pedagogus un vadītājus jau ir sasniegusi ziņa par to, ka kopš aprīļa Zvaigzne ABC jaunā tiešsaistes mācību vietnē Māconis (nosaukums veidots no vārdiem "mācies/mācības" un "mākonis") ir izmantojami jaunie interaktīvie mācību materiāli. Šobrīd izdevniecības mājaslapā sadaļā "Tiešsaistes" tie ir apkopoti vienkopus, turklāt detalizētās anotācijās ir izklāstīts ne tikai katra materiāla saturs, tehniskās prasības, bet arī pievienoti nelieli video, kas sniedz ieskatu materiālā vai materiālu sērijā. Jā, izglītības politikas virzītāji nebeidz runāt par krīzi eksaktajās un inženierzinātnēs, tāpēc stratēģiski pareiz šķiet lēmums sākt materiālus veidot no "smagā gala", proti, tieši vidusskolēniem fizikas zināšanu pārbaudei un atkārtošanai. Veidojot materiālus un sadarbojoties ar to autoriem Austri Cābeli un Loretu Juškaiti, pārrunājām, ka materiāli noderēs arī augstskolu studentiem, jo nereti zināšanu līmenis ir ļoti atšķirīgs. Šī iemesla dēļ arī 9. klašu skolēni jau kopš šīgada pavasara var gatavoties matemātikas eksāmenam, izmantojot Edītes Teterovskas Mācoņa vietnei pielāgotos testus.

Taču izšķiršanās par tiešsaistes materiālu attīstību, skatoties uz tehnoloģiju attīstību un lietotāju paradumu maiņu šķietami nesenajā 2015. gadā, notika tieši pateicoties astoņām skolām, kuras pirmās iesaistījās interaktīvā mācību materiāla "Raibā pasaule. 1. klase. Latviešu valoda 1"  izmēģināšanā. Pozitīvās atsauksmes gan no skolēniem, gan no skolotājiem deva tik ļoti nepieciešamo iedrošināšanu, ka izglītības sistēma tiešām ir gatava kvalitatīvi jaunam mācību materiālu piedāvājumam. Šobrīd šis materiāls ir pilnībā pieejams ikvienam interesentam, un man personiski vieslielākais gandarījums ir par materiālā iekļauto šobrīd pieņemtās pareizrakstības mācību nodaļu, kuru veido 137 nelieli video, lai mazais pirmklasnieks varētu skatīties un atkārtot, kā jāraksta katrs burtiņš un burtu savienojums, un tad jau mēģinātu arī pareizi atkārtot doto vārdu rakstību. Šis, manuprāt, ir lielisks veids, kā arī vecāki var pārliecināties, kā tad šobrīd bērnam būtu jāraksta latviešu valodas burti, jo nav noslēpums, ka burtu rakstībai kopš mūsu skolas gadiem ir bijuši vairāki labojumi, precizējumi vai pat radikālākas izmaiņas.

Lai gan es varētu vēl plaši stāstīt par katra materiāla metodisko bāzi, daudzveidīgajiem uzdevumiem, ieguvumiem skolēniem un pedagogiem, vēl tikai nedaudz praktiskas informācijas.

1. Vietnē Māconis ikviens var reģistrēties un redzēt paraugmateriālus no šobrīd pieejamajiem tiešsaistes mācību materiāliem latviešu valodā 1. klasei, matemātikas un fizikas testiem, kā arī fizikas atkārtošanas kursa. Katru paraugmateriālu var lietotājs pilnvērtīgi patestēt, proti, uzdevumos arī klikšķināt, ierakstīt, ievilkt utt. atbildes, redzēt, vai atbildēts pareizi/nepareizi, izlasīt teorijas tekstus. 

2. Materiālu iegāde ir Zvaigzne ABC mājaslapā. Tos var iegādāties gan privātpersonas, gan izglītības iestādes.

3. Ir izveidots neliels video ar pamācību 5 soļos, kā materiālus iegādāties, saņemt to aktivizācijas licenci un reģistrēties Māconī. To var noskatīties šeit

4. Ja negribas lasīt produktu anotācijas, katram produktu veidam ir izveidots neliels video, ko var redzēt YouTube, un te nu arī norādīšu katru video:
par sēriju "Tiešsaistes testi fizikā 12. klasei" var noskatīties šeit.

Gribu ticēt, ka izglītības iestāžu vadītāji un pedagogi atradīs laiku, lai iepazītos ar piedāvātajiem paraugmateriāliem, kā arī izvēlēsies profesionāli, kvalitatīvi izstrādātus un sagatavotus mācību materiālus, kas palīdzēs dažādot mācību procesu. Pirms teju vai septiņiem gadiem, sākot interaktīvo mācību materiālu izstrādi un lokalizēšanu, ar kolēģiem spriedām, ka mēs noteikti būtu labāk izpratuši fizikas jēdzienus un parādības, ja mūsu skolas laikā būtu pieejami video, animācijas, simulācijas, ko tolaik iekļāvām materiālos. Nu speram soli uz priekšu, jo jaunie tiešsaistes mācību materiāli piedāvā individuālāku mācīšanos un mācīšanu. Savukārt es noteikti vēl dalīšos pārdomās par kolēģu izstrādātajiem materiāliem tieši no metodikas un pedagoģijas viedokļa. 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

Divas dienas Igaunijā. Ko redzēt Tallinā un tās apkārtnē?

Priecīgi par pirmajā dienā piedzīvoto, paēduši bagātīgās brokastis, pačammājušies ap šo un to, visbeidzot piektdienas rītā pēc desmitiem rītā esam gatavi tuntuļoties prom no viesnīcas, lai vēl paspētu baudīt Tallinā un tās apkārtnē iecerētās vietas. Solītās siltās un saulainās dienas vietā joprojām veramies pelēkās debesīs, tomēr priecājamies, ka lietus nelīst. Plānots apskatīt Vectallinu, Kadriorgas apkārtni, kā arī Jegalas ūdenskritumu, kas ir lielākais Igaunijā. Iepriekšējā vakarā esam nolēmuši, ka atpakaļ uz Latviju dosimies ar nelielu līkumu, lai redzētu Paidi. Ar šādu plānu metamies jaunās dienas piedzīvojumos.

Un kāpēc TEV ir suns?

Pirms pāris nedēļām kaut kur plašajās instagram ārēs lasīju kādas kinoloģes pārdomas, kas mani uzvilka uz iekšēju dusmu. Stāsts bija par mītiem un patiesību par ikdienu ar suni, par suņa vajadzībām un to, ko mēs iedomājamies esam par suņa vajadzībām. Lai gan noteikti bija nianses, kurām es izklāstā piekritu, tomēr ne pilnībā visam, un visvairāk es nepiekritu apgalvojumam, kas īsumā ir šādi formulējams: mīts ir tas, ka visiem suņiem ir nepieciešamas regulāras divreiz dienā veicamas pastaigas, jo reaktīviem suņiem var būt trokšņi vai citi apstākļi, kas nerada prieku, bet biedējot bailes tikai pastiprina. Ilgi par šo domāju. Es atzīstu, ka suņi ir ļoti dažādi. Ir lieli kā priekšteči vilki un ir mazi kā kniepadatas. Ir rokā paceļami un ir redzēts arī tāds, kuru pie pavadas vilka divi braša paskata vīri. Ir klusi un asti luncinoši un ir Milānas La Scala basi, kuri dzirdami cauri visam ciemam. Visi viņi pastāv vienā laikā un telpā, ar visiem ir jāsadzīvo mums un viņiem pašiem, un to visu...

Es skrienu, tātad esmu

"Es domāju, tātad esmu" (bieži vien teikta arī latīņu valodā "Cogito, ergo sum") ir slavenā franču filozofa Renē Dekarta prātula, kuru dzirdam itin bieži pielietotu dažādās ikdienas situācijās. Iespējams, ka tā ir viena no pasaulē biežāk lietotajām atsaucēm citā kontekstā, piemēram, "Strādāju, tātad esmu", "Guļu, tātad esmu", "Ēdu, tātad esmu", "Dziedu, tātad esmu", tāpēc pārsteigums nebūs, ka arī ievērojamais japāņu rakstnieks Haruki Murakami darbā "Par ko es runāju, runādams par skriešanu"  (lasīju e-grāmatu) ir ierakstījis teikumu: "Es skrienu, tātad esmu". Šis lakoniskais teikums izsaka arī visu grāmatas būtību, tomēr pēc izlasīšanas vēl gribas pakavēties Murakami vēstījuma varā. Uzdrošināšos apgalvot, ka Haruki Murakami lasītāji ir sadalījušies divās daļās: tie, kuri kāri tver katru jaunu šī rakstnieka darbu vai pat pārlasa reiz jau lasīto, un tie, kuri reiz ir kādu darbu lasījuši, bet nav "ielasī...